Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 

 

Näringsboosta med vegetarisk, giftfri kost

Om du är vegetarian eller vegan, så kan du få brister av B- och D-vitamin och protein. Men faktum är att protein finns i stora mängder även i tex broccoli och spirulina.

När du ångkokar broccoli, så innehåller det lika mycket protein än stekt nötfärs och allt fler forskning tyder på att proinets påverkan i kroppen är överdriven. Det behövs visserligen för att reparera muskulaturen men i långt mindre mängd än det som tidigare har rekommenderats. Det som i stället är behövligt ligger på 150 gram per månad (30 gr per dag) och med tanke på köttets försurande effekt, så är det oerhört hälsosamt att ligga kring denna siffra i intag.

Rött kött har PH-värde 4.4 och är därmed mera försurande än både vitt kött, fisk och vegetariska proteinkällor såsom bönor, linser, qunioa, bovete, amaranth m.m.  

10 tips till hälsosam veggiemat
1. När du väljer att äta vegetariskt så kan tänk på att minska på quorn som är ett mögel och soja, så de flesta sojaprodukterna innehåller GMO (genmanipulering).
2. Mixa soppor på ovan nämnda ingredienser och gör biffar med kokt bovete som bindning. Ekologisk buljong förgyller smaken på bovete och qunioa om det kokas ihop.
3. Ät ordentligt av nödvändiga källor såsom nötter, frön, avocado och särskilt med kokosfett för att få gott om mättat fett.
4. Komplettera med B-vitamin via aloe vera och protein via spirulina om du även undviker ägg och fisk.
5. D-vitamin bör ätas som tillskott under vintern om du inte dricker/äter mejeriprodukter samt om du är dålig på att vistas utomhus under vinterhalvåret.
6. Variera maten så mycket du kan och då även olika råvaror.
7. Komplettera med naturliga kosttillskott från Holistic eller mixa egna drinkar med t ex: Chlorella.
8. Undvik de vegetariska rätter som är fulla med tillsatser eller endast baserade på kolhydratkällor som tex pasta.
9. Om du inte gillar grönsaker, så kan du grilla aubergine med lite olivolja, hacka hasselnötter och strö över kokt broccoli eller köpa en ångkokare och tillaga grönsakerna, så att de är krispiga. Det ger både mera näring och godare smak.
10. Om du inte gillar bönor, så kan du grodda mungbönor  för att få billiga, proteinrika och goda groddar. Ett annat tips är att skölja kikärtor eller vita bönor och låt dem torka på hushållspapper. Rosta dem i mitten på ugnen, med lite chilli, havssalt och spisummin. Skaka eller rör efter 10 minuter och rosta ytterligare 10 minuter. 

Läs mer på: www.kostkoll.se

 


Om Zarah
Zarahs utbildning
Kalendern
Öppna föreläsningar/kurser
Boka konsultation
Inspirationsbloggen
Zarah´s träningstips
Veckans inspirationsbrev
Veckans vishet
Veckans hälsotips
Sveriges bästa hälsohak
Pressbilder
Alla våra sajter

   Sök blogginlägg
 
2014
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2013
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2012
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2011
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2010
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2009
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2008
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2007
Augusti
September
Oktober
November
December
Community med hälsa och motion för hela familjen