Webbshop Tidningen Detox-shoppen Zarahs Hälsoblogg   Zarah's Health Blog
 

 

Kurs till Hälsocoach och kostcoach

  Öppna föreläsningar/kurser > Onsdag, Juni-17-2015

Till hösten kommer vi att sätta ihop en ny kurs för dig som vill utbilda dig till hälsocoach och/eller kostcoach. Om du önskar coach-titel så behöver du även ha läst till coach på ett godkänt institut. Om du inte läst till coach ännu så erhåller du endast diplom för genomgången kurs och kan givetvis uppgradera dessa efter avslutad coachutbildning.

Kursen till kostcoach är 3 dagar lång, och kursen till hälsocoach är densamma. Observera att de för att erhålla titel som coach behöver kompletteras med en coachutbildning. Dock så är dessa kurser oerhört gedigna för dig som vill lära mer om kost och hälsa, så det är inte nödvändigt att du går hela vägen till coach om du inte vill.

Under dessa två kurser tar vi upp kemikalier, GMO som kan påverka vår och naturens hälsa. Vi tar också upp hur vi påverkas av näringsbrister, hur dessa uppstår, hur vi påverkas av stress och dagens kött- och matindustri samt grödor med mindre näring. Under kostdagarna fokuserar vi på kost och näring, och under hälsodagarna om stress, motion/träning, sömn, inre hälsa och vikten av balans.

Du anmäler dig enklast via tidsbokning@zarahssida.se

Läs mer...
 
 

Lågt testosteron orsak till minnesstörningar, koncentrationssvårigheter (ADD) och erektionsproblem

  2015 juni > Onsdag, Juni-17-2015

Det talas ofta om att testosteron är viktigt för fortplantning och för att kunna få erektion och produktion av spermier. Dock så finns det andra viktiga kopplingar. Tex har jag sett att de som har ADD-liknande symtom faktiskt blir mycket bättre med hjälp av höjda testosteron-värden. Testosteron är inte bara viktigt för erektion utan det hjälper till i hjärnans kopplingar och kan på så vis förbättra både minne och koncentration och även skapa hela nya tankar och insikter hos patienten.

När jag försökte finna underlag på det jag funnit så talade jag med en specialist inom ADD som liksom jag, hade misstänkte att lågt testosteron var kopplat till ADD-liknande symtom. Att låga testosteronvärden gör att personen går in i en egen värld och att ökade nivåer således kan hjälpa till att ta sig ur denna bubbla. 

Det viktiga om det finns denna form av problematik är att först testa värden på testosteron samt även PSA. Detta görs säkrast och enkelt genom att utföra ett salivtest som visar den egna produktionen över dygnet. Vid skapligt okej värden så kan örter som damiana och tribula hjälpa, gärna tillsammans med L-arginin samt kväveoxid från rödbetsjuice som hjälper till att öka blodtillförseln och kärlens avslappning. Doser behöver doseras med hänsyn till de värden som testerna visar. Det finns inga generella doseringar.

Det går också att kontakta en läkare för att be om testosterongel, dock så kan denna minska antalet spermier samt försämra deras kvalitet tillfälligt vilket är bra att känna till. Tillförsel av testosteron är dessutom väldigt påfrestande för hjärta och kärl så det bör inte tas över lång tid utan enbart för att få upp värden till normal nivå. Det är viktigt att testa PSA under tiden, då PSA-värdet kan öka, vilket indikerar risk för prostatacancer. PSA-värden kan motverkas med dvärgtall, tex sabamin, men skall givetvis kontrolleras noggrant av den läkare som skriver ut testosterongel.

Om det låga testosteronvärdet ger försämrad sexlust så kan kinesisk ginseng hjälpa. Det viktiga är att det är en ginseng som är odlad länge såsom de flesta kinesiska ginsengalternativ är. Ofta odlar man ginseng fort och skördar den för tidigt, främst för att tjäna pengar men tyvärr på bekostnad av kvaliten och effekten.

Sen är det viktigt att komplettera kosten med de näringsämnen som behövs såsom zink som behövs för spermier, L-arginin som behövs för att få bättre blödförsörjning och även ha en bred näringstillförsel för att få igång systemet. Testosteron är oerhört beroende av stress eftersom det, liksom kvinnliga könshormoner, produceras av samma ämnen som kortisol. Att med andra ord minska ner på stressen och stötta upp binjurarna är lika viktigt som att höja testosteronnivåerna.

Vid ADD-liknande symtom så kan ökning av testosteronnivåer tillsammans med behandling av utbrända binjurar samt tillskott av omega 3, magnesium, zink och tyrosin vara lämpligt. Just tyrosin har påvisats hjälpa ADD-besvär iom att det får igång kopplingarna i främre hjärnan. Amerikanska specialister på ADD rekommenderar just tyrosin som komplement, men det är, liksom vid andra komplexa diagnoser, mycket som krävs för att få en rejäl bättring. Det kan vara viktigt att jobba med stresshantering, meditation, mental träning, att lära sig göra listor, använda almanacka, sätta påminnelser på telefonen, jobba med struktur och med planering, i kombination med ovan nämnda sammansättning av tillskott och örter. Det är också viktigt att låta saker få ta sin tid. Det kan gå fort eller kan gå långsamt och inget av det är fel, så länge en förbättring syns.  

Jag tror också mycket på att jobba med saker från sin barndom. Det syns ofta kopplingar mellan en uppväxt där barnet fått stänga av omvärlden för att skydda sig, och ADD-liknande symtom i vuxen ålder. Detta behöver givetvis inte stämma för alla, men jag ser det ofta, på samma vis som att tarmsjukdomar ofta drabbar dem som har kontrollbehov och högt prestationtempo, ofta från en mamma (ibland även pappa) som bara gett kärlek vid prestation och inte på ett ovillkorligt sätt.

Det kanske känns som en konstig koppling att sjukdomar eller symtom härrör till barndomen och det vi utsatts för då, men det är egentligen inte så konstigt. När vi är små barn så är vi väldigt sårbara och om de vi litar på mest och älskar villkorar kärleken och ger oss en skev bild av självkänsla och självkärlek så flyr vi ofta in i en egen värld som skydd, eller genom att skapa sjukdomar som ger oss en vinst i form av antingen att vi äntligen får vila, eller att vi äntligen får uppmärksamhet och kärlek. Idag lär vi oss av sjukvården att vi inte kan påverka sjukdomar och att de drabbar vem som helst, men det är ett väldigt trångsynt sätt att se på saker. 

Så länge en sjukdom inte gått för långt så går det alltid att påverka tillståndet genom att förändra sin kost och livsstil, minska ner på stress, öka sin motion och framförallt genom att fråga sig själv varför saker uppstått. Varför kroppen är sjuk. Är det långvarigt missbruk, dålig kost med för mycket gifter och för lite näring, att jag hela tiden skickar negativa tankar till mig själv eller att jag vinner något på att vara sjuk. Jag säger inte att det är så i alla fall, men det kan vara en god idé att fråga sig själv dessa saker och ta eget ansvar istället för att lita på att läkare och andra människor ska lösa problemet snabbt med någon medicin. Alla symtom och sjukdomar har ju börjat någonstans och oftast är det brister som är den grundläggande orsaken, såsom brist på kärlek, självkänsla, näringsämnen, oförmåga att rena blodet, för lågt pH-värde pga brist på mineraler osv. När det väl blir illa så att sjukdomen är ett faktum så krävs det självinsikt och genomgång av hela livets byggstenar för att finna lösningen.

Det går inte att ta ett piller eller operera sig och tro att allt kommer lösa sig, för då kommer problemet sannolikt att poppa upp någon annanstans, om det inte är rent slitage såsom i knän och leder vill säga. Då kan man givetvis också påverka sin egen situation genom att se över tex omega 3-nivåer och minska belastning genom att minska i vikt om det är behövligt. Det jag vill säga är att det sällan (eller aldrig) är bra med snabba lösningar. Det är bättre att lösa problemet en gång för alla, och se till de orsaker som skapat tillståndet, inte bara de symtom kroppen signalerar via. Sen kan man givetvis kombinera denna form av synsätt med näringsöversikt, självinsikt, ett lugnare tempo osv med sjukvården. Det är inte fel att ta hjälp, men det är fel att tro att andra ska lösa ens liv såsom många av oss idag förutsätter att sjukvården ska göra. Det behövs mer eget ansvar för livet, inte bara när det gått snett utan även förebyggande genom eget ansvar för att äta och leva bra och hälsosamt.  

Den dagen alla människor tar eget ansvar för att äta näringsrikt och ekologiskt, sova de timmar de behöver, stressa mindre, jobba så mycket som de mår bra av, ta ansvar för känslor och tidigare trauman etc, DÅ kommer vi sannolikt ha en mycket friskare befolkning. Men att, som idag... äta skräp, stressa ihjäl sig, sova så lite som möjligt och stänga av sitt inre lär bara göra människor sjukare och sjukare. Jag förstår att det är svårt att vara sjuk. Jag har själv varit svårt sjuk flera gånger under mitt liv, men vad vill du och tror du på. Att bidra med en positiv spiral och hjälpa kroppen med läkning eller en negativ spiral med stress och dålig livsstil. En sak att fundera på kanske :)

Läs mer...
 
 

Bioidentisk progesteronkräm vid klimateriet, PMS-besvär och graviditet

  2015 juni > Onsdag, Juni-17-2015

Progesteron är en förelöpare till kortisol och östrogen, vilket innebär att efter långvarig stress så har en kvinna sannolikt väldigt lågt progesteron. Österogenliknande ämnen får vi dessutom via xenoöstrogener som finns i vår natur. Dessa kommer främst från plaster.

En kvinna som har lågt östrogen kan hon använda linfröolja eller krossade linfrön (krossa dem själv då de härsknar lätt) för att få upp sina östrogennivåer. Det är också bra att ta bidrottninggele för att få upp östrogen naturligt.

Däremot så är det vanligaste att progesteron ligger lågt och att östrogen ligger högt i förhållande till progesteron.

Progesteron skall ligga 500 gånger högre än östrogen men många gånger är en kvinnas värden väldigt låga. Det innebär både PMS-liknande besvär, problematik vid klimateriet och att hon har svårt att bli gravid och även att behålla barnet (då progesteron är det hormon som håller kvar fostret och slemhinnan i livmodern).

De besvär som mina patienter upplever att de slipper vid användande av bioidentisk progesteronkräm är: Under klimateriet: svettningar, irritation och trötthet. Under graviditet: Missfall och hormonsvängningar. Vid PMS: Mindre frustration och ilska, mindre smärtor och regelbundnare blödningar/ägglossningar. Utöver detta finns säkert fler fördelar men det är dessa som är mest återkommande.

Bioidentisk progesteron är framtagen helt ekologiskt från mexikansk jamsrot.  

Sen är det viktigt att påpeka att hormonproblematiker inte är enkla att lösa. Oftast behövs även binjurestöd och näring som stöd för sköldkörteln då alla dessa hormonella balanser påverkar varandra. Det bästa är således att se över helhetsbilden och fråga sig var problemet började. Stress är tex en vanlig orsak till både sköldkörtelproblem, binjureutmattning och obalans i könshormoner. Och då behöver man förändra orsaken och det som skapar mest oreda först, som tex att avlägsna stressfaktorer och stötta upp binjurarna på ett bra sätt.

Läs mer...
 
 

Jim Carrey's inspirerande tal på Maharishi University

  2015 juni > Onsdag, Juni-17-2015

Missa inte Jim Carreys inspirerande och andliga tal på Maharishi University. Det är verkligen ett helt fantastiskt tal och han säger så mycket klokt :) Du finner länken nedan!

Läs mer...
 
 

Fluor för gravida, spädbarn och små barn

  2015 juni > Onsdag, Juni-17-2015

Jag har hört mig för vad som gäller för fluor i dricksvattnet under graviditet samt för spädbarn och små barn. Övre gränsvärden för kommunalt vatten är 1,5 mg och det ligger sannolikt inom det gränsvärdet i alla Sveriges kommuner. Dock så kan det ligga mycket högre om du har egen brunn och det finns också högre värden i tex Ramlösa som ligger på 2,7 mg.

Det som är mindre bra med fluor är att vid höga halter (mer än 6 mg) kan fluor lagras in i benstommen och när värdet ligger mellan 1,5 mg och 6 mg kan det ge tandemaljfläckar. Enligt livsmedelsverkets toxikologi så skall en gravid kvinna inte ligger på intag högre än 1 mg fluor.

Under 6 mg anses inte som hälsofarligt enligt livsmedelsverket men under 6 mg och ner mot 1 mg påvisar forskningen att det finns ökade risker för tandemaljfläckar. Då har vi inte nämnt forskning som visar att högt intag av fluor kan ge skelettcancer och sköldkörtelproblematik. Problemet finns hos foster och unga upp mot 8 år, men givetvis även hos vuxna som får i sig för mycket fluor. Det är extra känsligt i ung ålder eftersom det är då anlag för tänder bildas och tänderna börjar växa.

Det man kan göra är att undvika drycker med högt fluor såsom ramlösa. Fluor finns naturligt i vår berggrund, så det kommer alltid att finnas i grönsaker och i liten mängd i vattnet, så länge du inte använder en vattenrenare/vattenfilter. Det är också en god idé att byta tandkrämen mot en tandkräm utan fluor.

Ett alternativ som fungerar riktigt bra är att installera ett vattenfilter/vattenrenare som har omvänd osmos eller som renar via nanopartikelfilter. Det är viktigt att det är just dessa lösningar iom att fluor annars inte renas på samma effektiva sätt. Med omvänd osmos försvinner upp emot 99% av fluor. Samma tanke gäller med andra ämnen såsom radon, järn och kalk då det krävs en riktigt bra vattenrenare/vattenfilter för att få ett bra resultat. Om du tex vill ta bort järn från dricksvattnet så är det viktigt att syresätta vattnet så att partiklarna sväller och på så vis fastnar i filtret.

Med andra ord:

- Undvik källor som har högt innehåll av fluor såsom Ramlösa.

- Installera ett vattenfilter med omvänd osmos (tänk också på att återmineralisera vattnet med mineraldroppar, då omvänd osmos inte bara tar bort de ämnen som du vill ska försvinna)

- Byt din tandkräm till en fluorfri tandkräm.

Om du är osäker, så testa gärna ditt vatten med hjälp av vattenprov. Detta kan du erhålla antingen från apoteket eller från din kommun.

Läs mer...
 
 

21-dagarshealing startar 14 juni

  2015 juni > Torsdag, Juni-04-2015

Nästa runda med 21 Dagars Healing startar 14 juni, och fortsätter ända till den 4 juli. 21-dagarshealingen är en oerhört härlig form av distanshealing som jag rekommenderar varmt.

Mycket handlar om att finna inre fred och frihet, att känna mer glädje inombords och att höja frekvensen och på så vis bli mer och mer medveten. Medvetenhet handlar inte bara om att äta bra och ta hand om sig, utan också hur du ser på världen, på saker som sker i ditt liv och varför du är här.

21-dagarshealingen är till för alla som vill och som känner en längtan efter att komma vidare, att fördjupa sin syn på livet och finna inre ro. 

Läs mer och anmäl dig via länken nedan!

Läs mer...
 
 

Föreläsning om tillsatser i maten, naturlig, ekologisk mat och hur vi kan hålla oss friska med enkla livsstilsförändringar

  Öppna föreläsningar/kurser > Torsdag, Maj-28-2015

Föreläsning i Stockholm och Örebro, om tillsatser, ekologiskt mat och hur vi återfår balans och näringsstatus genom att äta bra och naturlig mat.

Läs mer...
 
 

Sköldkörteln del 3: Aldosteron kan vara lika viktigt som kortisol

  2015 Maj > Torsdag, Maj-28-2015

Lågt kortisol orsakad av underfungerande binjurar är vanligt hos patienter med hypotyreos och det kan leda till behov av stöd för binjurarna med kortisolpreparat. Men vid sidan om kortisol, finns ett annat mycket viktigt binjurehormon som kan behöva undersökas, nämligen aldosteron. Läs  mer via länken:

Läs mer...
 
 

Sköldkörteln del 2: Kortisol och binjurarnas påverkan vid sköldkörtelsjukdom

  2015 Maj > Torsdag, Maj-28-2015

Lågt kortisol och utbrända binjurar påverkar sköldkörteln i förlängningen, då binjurar som är utbrända bidrar till att sköldkörtelns funktioner går långsammare. Om du har hypothyreos, dvs nedsatt sköldkörtel, så bör du alltså, utöver näringsbrister, se över dina binjurar. Läs mer via länken:


Läs mer...
 
 

Sköldkörteln del 1: Symtom på hypothyreos, nedsatt sköldkörtel

  2015 Maj > Torsdag, Maj-28-2015

Nu startar vi vår sköldkörtelserie, med information som härrör till en Sköldkörtel som antingen är överaktiv eller underaktiv. Vi startar med de symtom som syns vid hypothyreos.


Läs mer...
 


Om Zarah
Zarahs utbildning
Kalendern
Öppna föreläsningar/kurser
Boka konsultation
Inspirationsbloggen
Zarah´s träningstips
Veckans inspirationsbrev
Veckans vishet
Veckans hälsotips
Sveriges bästa hälsohak
Pressbilder
Alla våra sajter

   Sök blogginlägg
 
2014
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2013
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2012
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2011
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2010
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2009
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2008
Januari
Februari
Mars
April
Maj
Juni
Juli
Augusti
September
Oktober
November
December

2007
Augusti
September
Oktober
November
December
Community med hälsa och motion för hela familjen